Szukaj
Close this search box.

Jak prawidłowo wymienić koło w przyczepie? 

# #

Jak prawidłowo wymienić koło w przyczepie? 

Wymiana kół w przyczepie to  zadanie, które wymaga odpowiedniej wiedzy i umiejętności. Bezpieczne i prawidłowe przykręcenie kół ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia stabilnej jazdy przyczepy na drodze. Jeśli nie wiesz jak i czym prawidłowo wymienić koła w swojej przyczepie koniecznie przeczytaj nasz artykuł. 

Kiedy wymienić koło w przyczepie?

Wymiana kół może być konieczna z różnych powodów. Najbardziej prozaiczne to złapanie gumy na drodze. Opony należy jednak także wymieniać lub demontować w momencie ich znacznego zużycia lub w czasie planowanych konserwacji. Bez względu na przyczynę, ważne jest przeprowadzenie tego procesu w sposób dokładny i staranny, aby zapewnić bezpieczną jazdę i uniknąć nieprzyjemnych incydentów na drodze.

Jak się przygotować do wymiany kół w przyczepie?

Wymiana kół w przyczepie może być wykonana samodzielnie, jednak jeśli nie masz pewności co do swoich umiejętności lub jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, zawsze warto skorzystać z pomocy profesjonalnego wulkanizatora. Dobra wymiana kół to inwestycja w bezpieczeństwo i długoterminowe funkcjonowanie przyczepy, dlatego warto poświęcić odpowiednią uwagę i staranność podczas tego procesu.

Jeśli zdecydowałeś się na samodzielną wymianę, przygotuj zestaw narzędzi, który pomoże w przeprowadzeniu tego zadania w sposób skuteczny i bezpieczny. Oto kilka z nich, które polecamy:

  1. Klucz do kół. Klucz do kół jest podstawowym narzędziem do odkręcania i dokręcania śrub mocujących koło. Standardowy klucz do odkręcania koła zazwyczaj znajduje się na wyposażeniu większości aut. 
  2. Klucz dynamometryczny. Jest to narzędzie niezwykle przydatne do precyzyjnego dokręcania śrub z zadanym momentem dokręcania. Pozwala to uniknąć zbyt luźnego lub zbyt mocnego przykręcenia śrub, co może prowadzić do problemów związanych z bezpieczeństwem.
  3. Lewarek. Aby podnieść przyczepę i umożliwić wymianę koła, konieczne jest posiadanie odpowiedniego lewarka. Te narzędzia pozwalają unieść przyczepę na wystarczającą wysokość, aby można było swobodnie zdjąć i zamontować koło. Standardowy lewarek, który zazwyczaj wozimy w naszych bagażnikach, będzie odpowiednia do mniejszych, tzw. lekkich przyczep. W przypadku ciężkich przyczep może być ona niewystarczająca. 
  4. Blokady kół. Są niezwykle ważne, aby zapobiec stoczeniu się przyczepy podczas wymiany koła. Umieszcza się je pod kołem, znajdującym się po drugiej stronie przyczepy.
  5. Młotek i ewentualnie latarka, jeśli wymieniasz oponę po zmroku. Te narzędzia mogą, ale nie muszą być przydatne. Młotka można użyć w przypadku gdy koło “zakleszczyło” się na piaście z powodu korodowania sąsiadujących ze sobą piasty i koła. Pamiętaj jednak, używając młotka uważaj, aby nie uszkodzić innych elementów przyczepy.

Pamiętaj, że oprócz wymienionych narzędzi, ważne jest również, aby mieć przy sobie dodatkowe części, tj. nowe koło, śruby mocujące, nakrętki itp., jeśli są one wymagane w przypadku zużycia lub uszkodzenia części. Z tak przygotowanymi narzędziami  możesz rozpocząć wymianę koła. 

Wymiana koła w przyczepie – krok po kroku

Zanim rozpoczniesz pracę upewnij się, że przyczepa jest zaparkowana na płaskim i stabilnym podłożu oraz wyłącz silnik pojazdu. Jeśli wymieniasz koło na drodze pamiętaj o właściwym oznakowaniu pojazdu poprzez ustawienie trójkąta ostrzegawczego, a następnie:

  1. Umieść blokady kół, aby zapobiec  niepożądanemu toczeniu się przyczepy. Blokada powinna być umieszczona na przeciwnym końcu przyczepy, aby zabezpieczyć przód lub tył.
  2. Przed zdjęciem koła, poluzuj wszystkie śruby, którymi jest przymocowane, przy wykorzystaniu klucza do kół. 
  3. Użyj lewarka, aby podnieść koło nad poziom podłoża, na którym stoi przyczepa. UWAGA! Upewnij się, że używasz lewarka o odpowiednim zakresie podnoszenia oraz  odpowiednio wytrzymałego.
  4. Po podniesieniu przyczepy, odkręć wszystkie śruby na kole i odłóż na bok.
  5. Odkręcone koło zdejmij z piasty i odłóż na bok.
  6. Umieść koło na piaście oraz ustaw otwory piasty i felgi koncentrycznie.
  7. Przykręć ręcznie koło do piasty, wykorzystując śruby, które wcześniej zostały zdemontowane. 
  8. Korzystając z klucza dynamometrycznego, równomiernie dokręć śruby na kołach. W pierwszej kolejności, ustaw klucz w zakresie 40Nm i przykręć w kolejności zgodnej z rysunkiem poniżej. Powtórz czynność, przy ustawieniu klucza na wartości  70Nm, a następnie 100Nm. Pamiętaj, aby za każdym razem wykonywać to w takiej kolejności jak na poniższym schemacie.
  9. Po dokręceniu wszystkich śrub, sprawdź moment dokręcania na kluczu dynamometrycznym, aby upewnić się, że został osiągnięty zalecany zakres wartości.
w jakiej kolejności dokręcić koła w samochodzie

Pamiętaj: o przejechaniu 50 km, skontroluj dokręcenie śrub przy użyciu klucza dynamometrycznego.

Zobacz jak wymienić koło w przyczepie

Jaki klucz wybrać do dokręcania kół w przyczepie?

Dlaczego do dokręcania kół używać klucza dynamometrycznego, a nie pneumatycznego lub innego udarowego?  Ponieważ:

  1. Klucz udarowy (np. elektryczny lub pneumatyczny)i może generować zbyt duży moment dokręcania. stanie dopuszczalny moment dokręcenia istnieje ryzyko uszkodzenia śruby, odkształcenia felgi lub zniszczenia gwintu w  piastach. Nieprawidłowo dokręcone koło może prowadzić do bicia kół, co niekorzystnie wpływa na bezpieczeństwo jazdy i stabilność pojazdu na drodze..Jeśli użyjemy go do zbyt mocnego dokręcania śrub mocujących koło, istnieje ryzyko przekroczenia zalecanego momentu dokręcania. Nadmiernie dokręcone śruby mogą spowodować odkształcenie felg lub utratę równowagi kół, co z kolei wpływa na bezpieczeństwo i stabilność jazdy.
  2. Klucz udarowy działa szybko, ale trudno nim kontrolować moment dokręcania, zwłaszcza jeśli nie mamy doświadczenia w jego obsłudze. Brak precyzyjnej kontroli nad momentem dokręcania może prowadzić do nierównomiernego przykręcenia śrub na kółkach, co z kolei może wpływać na równowagę i stabilność przyczepy.
  3. Zbyt duży moment siły generowany przez klucz udarowy może prowadzić do uszkodzenia gwintów na śrubach, piastach lub w otworach kół.. To z kolei  może utrudnić późniejsze usuwanie śrub podczas kolejnej wymiany kół lub prowadzić do konieczności naprawy lub wymiany uszkodzonych części.
  4. W przypadku wymiany kół w przyczepie, precyzja jest kluczowa dla bezpieczeństwa. Zbyt luźno przykręcone śruby mogą się poluzować w trakcie jazdy, powodując ryzyko utraty koła. Z drugiej strony, nadmiernie przykręcone śruby mogą pośrednio prowadzić do uszkodzenia elementów układu hamulcowego lub zawieszenia. Stosując klucz dynamometryczny, który pozwala na precyzyjne ustawienie odpowiedniego momentu dokręcania, minimalizujemy ryzyko takich problemów.

Podsumowując…

Wymiana kół w przyczepie jest zadaniem, które należy wykonywać z należytą starannością i precyzją. Prawidłowe przykręcenie kół ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze, zapewniając stabilność jazdy i minimalizując ryzyko awarii. Przeprowadzając wymianę kół w przyczepie zgodnie z powyższymi wskazówkami, możesz cieszyć się spokojną i bezpieczną podróżą, mając pewność, że twoja przyczepa jest w doskonałym stanie technicznym. Pamiętaj także o jej regularnej konserwacji i przeglądach, aby utrzymać ją w jak najlepszej kondycji. 

Zobacz inne podobne wpisy

Dlaczego profesjonalna przyczepa do transportu maszyn budowlanych jest niezbędna w każdej firmie budowlanej?

Jaki jest klucz do sukcesu na rynku budowlanym? W obliczu rosnącej konkurencji na dynamicznie zmieniającym...

Potrzebujesz przyczepy by przewieźć szpule kablowe?

Jak wybrać odpowiednią przyczepę kablową? Jesteś w trakcie budowy a może planujesz remont i wiesz, że...