Korozja metalowych części przyczepy – sprawdź, jak jej przeciwdziałać
Długotrwałe wystawienie przyczepy na wilgoć może negatywnie wpływać na jej metalowe części. Będzie to szczególnie widoczne na krawędziach, elementach zaczepowych i złączeniowych urządzenia. Mówiąc o szeroko pojętej korozji mamy na myśli, między innymi, rdzawy nalot, który ma zdolność do szybkiego rozprzestrzeniania się, nieestetycznego wyglądu, a w dalszej perspektywie niszczenia metalu. Jak skutecznie chronić się przed korozją metalu? Przeczytajcie!
Korozja metalu – kiedy trzeba zacząć się jej bać?
Po pięknym lecie przychodzi czas chłodniejszych podmuchów wiatru i rzęsistego deszczu. Nasza przyczepa ląduje w garażu lub pod daszek. Nie oznacza to jednak, że nic się z nią nie dzieje… Rdza atakuje zwłaszcza jesienią i zimą (czyli wtedy, kiedy wilgoci w powietrzu jest najwięcej), jednak metalowe elementy przyczepy wymagają właściwej pielęgnacji przez cały rok.
Korozja a jakość materiałów użytych do wykonania przyczepy
Kiedy decydujemy się na zakup przyczepy, zależy nam, by możliwie długo cieszyć się jej satysfakcjonującym użytkowaniem oraz nienagannym wyglądem. Rdza, która wychodzi na powierzchni metalowych części w wyniku dłuższego kontaktu z wodą i powietrzem, nie musi od razu uniemożliwiać korzystania ze sprzętu. Niewątpliwie wpłynie jednak na jego walory estetyczne.
Z tej przyczyny warto postawić na przyczepę wysokiej jakości. Wykorzystane do jej produkcji surowce, które będą odpowiednio zabezpieczone przez cynkowanie ogniowe lub galwaniczne, gwarantują dopracowany wygląd, wytrzymałość i wygodę użytkowania – przez lata.
Zakup przyczepy – na co warto zwrócić uwagę?
Przed zakupem przyczepy warto się dowiedzieć, czy jej elementy są poddawane procesowi cynkowania ogniowego lub galwanicznego oraz z jakiego materiału wykonane są burty i nadstawki. Jeśli z blachy ocynkowanej, możemy mieć pewność, że są dobrej jakości. Powłoka cynkowa, którą jest pokryta blacha, jest odporna na uszkodzenia mechaniczne (np. uderzenia). Jest też powłoką antykorozyjną, która w przypadku miejscowego uszkodzenia nie traci swojej właściwości, co jest możliwe dzięki tzw. ochronie elektrochemicznej.
W miarę upływu czasu powłoka cynkowa zmienia swój wygląd z błyszczącej w szarą i matową. Dzieje się tak w wyniku reakcji, jaka zachodzi pomiędzy cynkiem a powietrzem. Wpływ wody prowadzi do powstania wodorotlenku cynku. To właśnie on przekształca się z kolei w patynę, która wiąże się z podłożem i nie przepuszcza wody. Kiedy patyna wytworzy się w sposób prawidłowy, zahamuje zachodzenie kolejnych reakcji chemicznych. Tym samym skutecznie ochroni przed korozją. Patyna tworzy się przeciętnie od trzech miesięcy do nawet dwóch lat. Czas uzależniony jest od warunków, na jakie wystawiony jest pojazd.
Biała rdza – co to jest?
Na elementach, które zostały poddane ocynkowaniu, mogą wystąpić białe plamy, które nazywane są powszechnie białą rdzą. Jest to jednak zupełnie inny rodzaj korozji niż ten wyżej pisany. Nie pogarsza on jakości warstwy ochronnej naszej przyczepy, wpływa jedynie na estetykę wyrobu. Biała rdza to nic innego jak wodorotlenek cynku, który przybiera formę nalotu o charakterze proszkowym. Jego usunięcie nie stanowi większego problemu. Tworzy się on zazwyczaj wtedy, gdy świeżo ocynkowana powierzchnia, nie pokryła się jeszcze patyną, która skutecznie chroni przed czynnikami atmosferycznymi.
Chroń metal przed korozją – właściwa pielęgnacja to podstawa!
Nawet wysokiej jakości elementy metalowe nie są w stanie uchronić się przed rdzą, jeśli nie będziemy o nie właściwie dbać. W tym celu możemy stosować chemiczne środki antykorozyjne i konserwujące dostępne na rynku. Należy jednak wybierać je z rozwagą i poszanowaniem specyfiki poszczególnych powierzchni.
Jak jeszcze powinniśmy dbać o metalowe elementy oraz powierzchnie ocynkowane przyczepy, by uchronić je przed korozją? Przede wszystkim chrońmy je przed stałym kontaktem z wodą oraz myjmy je, zwłaszcza po kontakcie z solą drogową. Odwdzięczą się dobrym wyglądem i wygodą podczas wieloletniego użytkowania.
Obejrzyj koniecznie jak dbać o przyczepę!