Konserwacja i serwisowanie przyczep oraz haka holowniczego – co warto wiedzieć?

# # # #

Każdy użytkownik przyczepy chce, aby była ona do jego dyspozycji na przestrzeni wielu lat i by nie dochodziło do uszkodzeń czy jakichkolwiek problemów w jej użytkowaniu. Na to, jaki będzie stan pojazdu po kilku latach, duży wpływ ma sam właściciel – niezbędna jest bowiem odpowiednia konserwacja, zarówno samej przyczepy, jak i haka holowniczego. Sprawdź, o czym warto pamiętać!

Jak dbać o przyczepę?

Zacznijmy od przyczepy, bo choć prace konserwacyjne nie należą w jej przypadku do najbardziej skomplikowanych, należy bezwzględnie pamiętać o kilku rzeczach. Podstawą jest oczywiście regularne mycie przyczepy. Dzięki temu nie tylko będzie ona prezentować się okazale, ale również zyskasz możliwość znacznego zminimalizowania ryzyka pojawienia się rdzy. Wystarczą do tego woda oraz odpowiedni preparat – np. standardowy szampon do mycia karoserii samochodu. Aby usunąć wszelkie zabrudzanie, warto korzystać ze specjalnych myjek albo zaopatrzyć się w szczotkę do mycia przyczep i kamperów – to nieduży wydatek, a pozwoli Ci skuteczniej zadbać o swój pojazd.

Dokładne i regularne mycie jest szczególnie istotne w sezonie zimowym, kiedy to na drogach rozsypywana jest sól – może ona stanowić zagrożenie dla powłoki ocynkowanej i wpłynąć negatywnie zarówno na wygląd, jak i funkcjonalność przyczepy. Pamiętaj więc, aby umyć pojazd po każdej podróży – unikniesz wtedy niepożądanych sytuacji.

Co w sytuacji, gdy zauważysz drobne uszkodzenia, np. w postaci odprysków na powłoce ocynkowanej? Masz dwa wyjścia – udać się do autoryzowanego serwisu albo kupić ocynk w sprayu i, po dokładnym umyciu danego miejsca, samodzielnie nanieść preparat na uszkodzenia. W przypadku mniejszych uszczerbków druga opcja wydaje się być najbardziej komfortowa i… najmniej kosztowna.

Jak często przeprowadzać serwis przyczepy?

Serwis przyczepy powinien być przeprowadzany co najmniej raz w roku. Należy również pamiętać o przeglądach okresowych wynikających z instrukcji obsługi i warunków gwarancji. Specjaliści sprawdzą wszystkie elementy pojazdu i dokonają ewentualnych napraw. Kluczowe jest przede wszystkim skontrolowanie:

  • stanu łożysk;
  • stanu opon i felg;
  • elementów śrubowych;
  • układu najazdowego (hamulce, bębny i szczęki);
  • zaczepu kulowego.

Ile kosztuje kompleksowy przegląd i serwis przyczepy? Średnio jest to około 200 zł netto.

Pamiętaj również, aby przed każdą podróżą z przyczepą dokładnie sprawdzić jej oświetlenie – przepalone żarówki czy brak odblasków nie tylko narażą Ci na mandat, ale również mogą doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Uwaga! Bardzo istotną kwestią jest dokręcanie kół w przyczepie – pozwoli Ci to korzystać z niej bezpiecznie nawet podczas długich podróży. Należy to kontrolować co 500 km jazdy z przyczepą.

Nie zapominaj o konserwacji haka holowniczego!

Odpowiednia konserwacja i serwisowanie przyczepy to nie wszystko. Niezwykle istotne jest również zadbanie o stan haka holowniczego, który wpływa na komfort i bezpieczeństwo korzystania z pojazdu. Oczywiście absolutną podstawą jest regularne mycia haka i dbanie o to, aby nie dostała się do niego korozja.

W niektórych przypadkach wskazane będzie również użycie smaru – szczególnie w tych przyczepach, które posiadają klasyczne zaczepy. Należy wymieniać go stosunkowo często, ponieważ zmieszany z piaskiem stanowić będzie swego rodzaju pastę ścierną, która doprowadzi do uszkodzenia haka holowniczego.

Który preparat wybrać? W tym wypadku nie ma to większego znaczenia – wystarczy kierować się opiniami klientów i zakupić sprawdzony smar do haka holowniczego.

Musisz jednak pamiętać, że czasami stosowanie smaru jest absolutnie niewskazane – przede wszystkim w przypadku posiadania ciężkich przyczep, np. kempingowych. Może to doprowadzić do sytuacji, w której elementy cierne zaczepu przestaną działać. Pamiętaj również, by – niezależnie od rodzaju posiadanej przyczepy – zawsze usuwać nawet najdrobniejsze ślady korozji. Dzięki temu będziesz mieć możliwość korzystania z haka holowniczego przez naprawdę długi czas!

Zobacz inne podobne wpisy

Nowy dwustanowiskowy robot spawalniczy CLOOS QIROX wzbogacił nasz park maszynowy

We wrześniu uruchomiliśmy podwójny dwustanowiskowy robot spawalniczy CLOOS QIROX podwieszony na ramie o długości roboczej 20 metrów.