Jak wybrać hak holowniczy do przyczepy samochodowej? To nic trudnego!

# # # # #

Dla właścicieli przyczep jednymi z niezbędnych akcesoriów samochodowych są haki holownicze. Dzięki nim możliwe jest stabilne zamocowanie nie tylko przyczepy samochodowej, ale też kempingowej. Może służyć również do montażu platformy rowerowej, skrzyni transportowej i oczywiście liny holowniczej. Jeżeli chcesz prawidłowo zainwestować swoje pieniądze, powinieneś postawić na odpowiedni hak, dopasowany do własnych potrzeb oraz posiadanego samochodu. Sprawdźmy więc, czym kierować się podczas zakupu.


Wybieramy odpowiedni hak samochodowy!!


Od czego zacząć?

Na początek musisz mieć pewność, że do twojego samochodu można zamontować hak holowniczy.


Jeżeli twój samochód może mieć zainstalowany hak, możesz zabrać się za jego wybór.

Aby zakupić właściwy hak samochodowy, warto przede wszystkim zebrać wszelkie niezbędne informacje dotyczące posiadanego samochodu, do którego zamontujesz przyczepę albo platformę rowerową. Znacznie ułatwi to zakup i pozwoli Ci dokonać prawidłowego wyboru.

Jeżeli korzystasz z usług firmy montującej hak, sprzedawcy wystarczy tylko marka i model samochodu. Na tej podstawie wybierze rozwiązanie odpowiednie dla Ciebie.

W przypadku samodzielnego zakupu haka, np. przez Internet upewnij się, że wybrany przez Ciebie model będzie odpowiedni do typu samochodu jaki posiadasz oraz do przyczepy, którą chcesz pod niego podpinać. W tym wypadku ważna jest dopuszczalna masa przyczepy, rodzaj hamowana lub niehamowana oraz to, czy samochód posiada czujniki parkowania lub czy były w nim wymieniane elementy, takie jak tłumik czy zderzak.

To jednak dopiero początek – oto trzy najważniejsze etapy wyboru haka holowniczego, dzięki którym podejmiesz właściwą decyzję.



Po pierwsze – określ swoje potrzeby

Przede wszystkim odpowiedz sobie na pytanie, jak często będziesz holować. W przypadku częstego używania haka, postaw na taki przykręcany na dwie śruby (rozwiązanie najbardziej ekonomiczne), jeżeli rzadziej – wybierz hak z kulą wypinaną lub chowaną pod zderzak. Istotna jest również waga przyczepy.


Po drugie – sprawdź jaki typ haka będzie odpowiedni

Możesz postawić na jeden z trzech podstawowych typów haka samochodowego.

Wybór jest więc kwestią indywidualną i uzależnioną od tego, jak często korzystasz z haka, jakim budżetem dysponujesz i czy zależy Ci na maksymalnym komforcie.


Po trzecie – Wybierz odpowiednią wiązkę

Zazwyczaj haki wyposażone są w 13-pinowe wiązki, które posiadają m.in. przewód odpowiedzialny za światło cofania, stałego plusa oraz ładowania akumulatora, niezbędny w przypadku przyczep kempingowych. Możesz również postawić na wiązki wyposażone w funkcję dezaktywacji czujnika parkowania albo moduł sterujący (do samochodów z rozbudowaną elektroniką).

Do Ciebie należy również decyzja, czy postawisz na wiązkę uniwersalną, którą należy wlutować do instalacji samochodowej, czy też dedykowaną, dzięki której zyskasz pewność, że nie utracisz gwarancji na swój pojazd.

Czy to wszystko? Oczywiście, że nie – podczas wyboru zwróć również uwagę na producenta haka holowniczego, zastanów się nad zakupem akcesoriów (np. adaptera lub sprężyn wzmacniających zawieszenie seryjne), a także zweryfikuj, czy produkt posiada homologację europejską.


Wybrałeś już hak holowniczy? W takim razie należy go zamontować i zalegalizować




Najlepiej zakupiony hak zamontować z pomocą specjalistów. Często bezpośrednio u nich możesz także nabyć hak, na który wcześniej się zdecydowałeś.

Następnie musisz poddać go legalizacji, dzięki czemu zostanie on dopuszczony do użytkowania na drogach. Najpierw przeprowadź badanie w Stacji Kontroli Pojazdów, a następnie, wraz z otrzymanym zaświadczeniem i dowodem rejestracyjnym auta, udaj się do Wydziału Komunikacji. To wszystko – możesz ruszać w drogę!

Zobacz inne podobne wpisy

Konserwacja i serwisowanie przyczep oraz haka holowniczego – co warto wiedzieć?

Każdy użytkownik przyczepy chce, aby była ona do jego dyspozycji na przestrzeni wielu lat i by n...

Nowy dwustanowiskowy robot spawalniczy CLOOS QIROX wzbogacił nasz park maszynowy

We wrześniu uruchomiliśmy podwójny dwustanowiskowy robot spawalniczy CLOOS QIROX podwieszony na ramie o długości roboczej 20 metrów.